To jest przykładowy tekst aktualności, którą możesz zamieścić na stronie internetowej swojej parafii. W Parafeo dbamy o to, aby forma przekazu była dopasowana do osób wchodzących na witrynę. Tobie pozostaje przygotowanie treści. Poniżej kilka wskazówek, które pomogą Ci w edytowaniu Twoich tekstów. A że piszemy do Internetu, będą one dostosowane do środowiska tutaj panującego – pośpiechu, powierzchowności i braku uwagi.
Światło, więcej światła
W przeciwieństwie do książek, teksty w wirtualnym świecie nie mogą stawiać przed użytkownikiem wyzwania w postaci „ściany tekstu”. Internauta nie wczytuje się w treści, tylko je skanuje. Aby jego wzrok mógł skupić się na jakimś elemencie, potrzebujemy oddzielić je wizualnie od siebie.
Możemy w tym celu wykorzystać:
- nagłówki,
- akapity,
- media (zdjęcia, filmy, nagrania audio),
- listy (punktowane, numerowane),
- pogrubienia, kursywę, podkreślenia.
- inne.
Użycie tych elementów gwarantuje, że pomiędzy tekstami pojawi się więcej „światła”. Dzięki temu nasz mózg łatwiej wychwyci interesujące go rzeczy i na nich się skupi.
Dlaczego nagłówki są takie ważne?
Nagłówki stanowią kotwicę dla wzroku czytającego. Widząc tekst z nagłówkami, skanujemy najpierw nagłówki i zagłębiamy się w tekst, który znajduje się pod nimi.
Do dyspozycji mamy sześć stopni nagłówka. Pierwszy stopień (h1), zarezerwowany jest zawsze dla tytułu strony i na stronach Parafeo generuje się automatycznie. Pozostałe stopnie służą do stosowania ich wewnątrz tekstu.
Musimy tutaj pamiętać o zasadzie ich zagnieżdżania. To znaczy, że zawsze jako pierwsze stosujemy nagłówki stopnia 2 i nimi rozdzielamy tekst. Jeśli tekst jest dłuższy i paragrafy pomiędzy kolejnymi nagłówkami możemy rozdzielić nagłówkami stopnia 3 itd.
Kwiaty, więcej kwiatów?
Na koniec poruszymy temat wyróżniania tekstu. Jest to dla wielu parafii temat wrażliwy, gdyż administratorzy stron parafialnych często i gęsto lubią stosować ozdobniki, które niestety nie sprzyjają lepszemu przyswajaniu tekstu.
Niech za złe przykłady posłużą kopie tekstu, który pojawił się wyżej:
Nagłówki stanowią kotwicę dla wzroku czytającego. Widząc tekst z nagłówkami, skanujemy najpierw nagłówki i zagłębiamy się w tekst, który znajduje się pod nimi.
Nagłówki stanowią kotwicę dla wzroku czytającego. Widząc tekst z nagłówkami, skanujemy najpierw nagłówki i zagłębiamy się w tekst, który znajduje się pod nimi.
Nagłówki stanowią kotwicę dla wzroku czytającego. Widząc tekst z nagłówkami, skanujemy najpierw nagłówki i zagłębiamy się w tekst, który znajduje się pod nimi.
Podobne efekty wizualne stosowane są niestety dla tabel i całych tekstów, np. opisu patrona.
Dlatego nigdy nie stosuj tego typu zabiegów. Prowadzi to do kiczu i przeszkadza lub uniemożliwia przeczytanie tekstu.
Podobnie jest, gdy w kościele, przy ołtarzu umieścimy za dużo różnego rodzaju kwiatów i ozdób. Może i zrobi się bardziej kolorowo, ale czy pozwoli to skupić się na tym, co naprawdę ważne?